De Aegir is speciaal ontworpen voor de installatie van complexe infrastructuur en pijpleidingen in zeer diep water. Uniek daarbij is dat de Aegir pijpleidingen volgens zowel de J-lay als de R-lay-methode kan leggen. Het schip is uitgerust met een J-lay pijplegtoren én met twee grote 2.000 mT spoelen. Hiermee kunnen pijpleidingen met een diameter van meer dan 40 cm R-lay worden geïnstalleerd. De grote 4.000 mT mastkraan heeft een giek van 125 meter. De kraan is zowel geschikt voor het werken op grote diepte als voor het installeren van vaste platforms en andere grote constructies in relatief ondiep water. De Aegir is een speciaal ontwerp, afgeleid van het Ulstein Sea of Solutions SOC 5000-concept. Het schip is voorzien van Klasse III DP (dynamic positioning).

Totale lengte 210 m 689 ft
Breedte 46,2 m 151 ft
Operationele diepgang 9 - 11 m 29,5 - 36 ft
Doorvoerdiepgang 8 m 26,3 ft


Accommodatie

De accommodaties kunnen 289 personen huisvesten in één- of tweepersoonscabines, tot een maximum van 305 personen.

Reddingsmateriaal

De Aegir heeft reddingsmateriaal aan boord voor 399 personen.

Pijplegapparatuur

  • Type: Pijplegtoren voor J-lay en Reeling.
  • J-lay: Quad joints, 32” OD Top tension 2,000 mT.
  • R-lay: 2 x 2,000 mT reel capaciteit, 16” OD, 800 mT top tension.
  • A&R-systeem: 2.000 mT capaciteit.
  • Laten zakken in diep water: 3.500 m waterdiepte, actieve en passieve systemen voor deiningcompensatie tot 750 mT.

 
Heavy lift kraan

  • Type: Kraan met roterende mast.
  • Gieklengte: 125 m.
  • Capaciteit roterend: 4.000 mT met een radius tussen 17 m en 40 m; 1.500 mT bij een radius van 78 m.
  • Hijshoogte: 96 m boven hoofddek.
  • Maximale radius: 79 m.
  • Hulplier: 750 mT bij een radius van 23 - 92 m.
  • Gieklier: 110 t bij een radius van 31 - 123 m.

Hulpkranen

Dekkranen:

Twee (2) knikarmkranen, elk 40 mT SWL bij een radius van 20 m en 5 mT bij een radius van 40 m. Gecertificeerd voor het hijsen van personen.

ROV's en LARS

ROV: Twee (2) werkklasse ROV's, lanceerbaar vanaf de ROV hangars aan stuurboord- en bakboordzijde.

LARS: Twee (2) launch and recovery systems in de ROV hangars die geschikt zijn voor een waterdiepte van 3.500 m.

Stroomvoorziening

Hoofdvoeding: 48 MW totaal elektriciteitsvermogen, bestaande uit 6 dieselgeneratoren van elk 8 MW.

Noodstroom: Een nooddieselgenerator die is ingesteld op 1731 kW.

Verankering / aandrijfsysteem

Thrusters:

  • Twee (2) vaste thrusters van 6,5 MW, met variabele snelheid, die onder water gedemonteerd kunnen worden voor hoofdaandrijving en DP.
  • Vier (4) vaste thrusters van 3,2 MW, met variabele snelheid, die intrekbaar zijn voor DP.
  • Eén (1) vaste tunnel-thruster van 2,5 MW, met variabele snelheid voor DP en manoeuvreren. 


DP-systeem
DP klasse 3 systeem

X

"Heerema Marine Contractors” (HMC) is onlangs het slachtoffer geworden van een aantal fraude pogingen. Hierbij worden advocatenkantoren, inkoopafdelingen en potentiële medewerkers benaderd door individuen die beweren HMC te vertegenwoordigen. Deze pogingen zijn vaak afkomstig uit Outlook, Hotmail, Gmail of .net adressen. Voor alle duidelijkheid: alle vanuit HMC verstuurde berichten hebben de HMC domeinnaam “hmc-heerema.com”. HMC gebruikt niet de genoemde e-mailadressen voor haar correspondentie.

In het geval dat u verdachte e-mails hebt ontvangen, van genoemde adressen, of een nieuw adres welke niet lijkt op de HMC domeinnaam, gelieve contact met ons op te nemen via communications@hmc-heerema.com of bel + 31 [0] 71 579 9000 en vraag naar de afdeling communicatie.