De Balder werd in 1978 in Japan gebouwd door Mitsui Engineering & Shipbuilding Company Ltd. en is het zusterschip van de Hermod. De lengte van de Balder bedraagt 154 meter en de breedte 86 meter. De diepgang is momenteel ca. 11 meter, maar tijdens de werkzaamheden gebruiken we ballastwater om de diepgang te vergroten tot ca. 25 meter. Dit principe staat bekend als half-afzinkbaar.

De Diep water Constructieschip (DCV) Balder heeft een hijscapaciteit van 6.300 ton in 'tandem lift'. De kranen kunnen objecten in zeer diep water plaatsen en hebben ruim voldoende capaciteit om topsides te installeren. Deze multifunctionele DCV is voorzien van een dynamic positioning-systeem en is op maat gemaakt voor het installeren van funderingen, moorings, SPAR's, TLP's, geïntegreerde topsides, alsook pijpleidingen en flowlines.

Functies

De DCV Balder heeft verschillende functies voor het uitvoeren van ontwikkelingswerkzaamheden in velden tot een diepte van 3.000 meter. Die functies zijn de volgende:

De DCV Balder werd in 2001/2002 in opdracht omgebouwd en heeft sindsdien vele projecten op succesvolle wijze uitgevoerd. 

 

Afmetingen

Totale lengte 154 m 505 ft
Lengte van het schip 137 m 450 ft
Breedte 86 m 282 ft
Breedte van het dek 105,5 m 346 ft
Diepte tot werkdek 42 m 138 ft
Diepgang 11-25 m 36-104 ft
Diepgang incl. thrusters 4,5 m onder romp -
GRT 48,511 t -
NRT 33,938 t -

Accommodatie / helikopterdek

De accommodaties kunnen 367 mensen huisvesten. De extra accommodaties, die in januari 2007 zijn gebouwd, bieden huisvesting voor 392 mensen. Alle accommodaties zijn voorzien van verwarming en airconditioning. Het helikopterdek is geschikt voor een Sikorsky 61-N.

Reddingsmateriaal / brandblusapparatuur

Het reddingsmateriaal en de brandblusapparatuur voldoen aan de meest recente overheidseisen.

Aandrijving / stroom

  • Aandrijving door twee elektrisch aangedreven, verstelbare schroeven van elk 4.400 kW, elk met een kort spruitstuk. 
  • Zeven vaste azimuth thrusters van 3.500 kW van het type LIPS FS3500-571/NU.
  • Stroomvoorziening door zes dieselgeneratoren van elk 2.765 kW.
  • De 6 DP thrusters worden gevoed door zes dieselgedreven generatoren van 4.000 kW (5.000kVA).

Dekbelasting / Transit Speed

  • Dekbelasting capaciteit 20 t/m²
  • Max. dekbelasting in totaal 8.000 t
  • Transit speed op basis van een maximale belading van 6,5 kt.

Mooring-systeem
12 Delta Flipper ankers van elk 22,5 ton, aan staalkabels van 4.500 meter lang. Minimale breuksterkte 386 t

Mooring Line Deployment Winch (Meerdradeninstallatielier)
De specificaties van het MLD-liersysteem worden separaat afgegeven.

Duiksysteem
Een gecontaineriseerd saturatieduiksysteem met duikbel kan beschikbaar worden gesteld.

Kraan aan bakboord

Hoofdlier getuid 3.000 st 26-33,5 m 86-110 ft
Hoofdlier roterend 2.200 st 26-27,5 m 86-90 ft
Hulplier 1.100 st 28,6-123 m 93,8-403,5 ft
Gieklier 75 st 30,8-127 m 101-416 ft

Kraan aan stuurboord

Hoofdlier getuid 4.000 st 24-37,5 m 80-123 ft
Hoofdlier roterend 3.300 st 24-33,5 m 80-110 ft
1ste hulplier 1.000 st 27,2-84 m 89-276 ft
2de hulplier 660 st 30,8-95 m 101-312 ft
Gieklier 250 st 36,7-113 m 120-371 ft


SB hulplier loodrechte diepte

De daalcapaciteit van de hulplier van de kraan van 4.000 st: 400 st bij 3.000 m onder waterniveau bij een minimale radius. De onderzeese daalcapaciteit is project-specifiek voor het gebruik van de SB kraan / A&R (Abandonment & Recovery) Winch en MLD (Mooring Line Deployment) Winch.

Hijscapaciteit hoofdlier

Max. hijshoogte van hoofdlier van kraan van 3.000 st: 116 m.
Max. hijshoogte van hoofdlier van kraan van 4.000 st: 98 m.

Tandem lift

Hoofdlier 6.945 st met een radius van 33,5 meter.

Ballastsysteem

De statische en dynamische ballastsystemen zijn beide volledig computergestuurd. De capaciteit van de ballastpomp is 8.000 m³/uur. Dynamische ballast waterbehandeling is 500 t/s.

Pijpleg equipment

Het multi-joint pijplegsysteem aan de bakboordzijde van de Balder is geschikt voor het volgende type pijp:

  • Enkelvoudige wand pijp met een diameters van 4,5"-32".
  • Enkelvoudige wand drijvende pijp met een max. diameter van 50”.
  • Pijp-in-pijp met diameters van 6"-24", diameter buitenkant pijpleiding van 10"-30".
  • Pijp waarvan buitenwand van isolatie is voorzien.
  • Verwarmde pijp. 

Specificaties van de J-Lay toren en het A&R-systeem worden separaat afgegeven.

Dynamic Positioning Systeem

De Balder is uitgerust met een Klasse III Dynamic Positioning systeem met de volgende kenmerken:

Thrusters

  • 7 x 3,500 kW - 360 graden azimuth, totale thrust 385 t.
  • 2 x 4,400 kW - de aandrijfeenheden mogen ook voor DP-doeleinden worden gebruikt. 

Bedrijfsstanden

  • Manueel
  • Joystick
  • Auto-pilot
  • Full DP-modus 

Speciale DP-functies

  • Auto track-modus / Pipeleg-modus
  • Heavy lift-modus
  • Volg target / Drijvend object-modus
  • Externe krachtcompensatie 

Position Reference Systems

  • Redundant satelliet DGPS-systeem
  • 1 x Artemis Mk IV
  • 2 x akoestisch SSBL/LBL (HiPap)
  • 2 x fan-beam lasersysteem
  • 1x LTW strak kabelsysteem 500 m max. diepte 
X

"Heerema Marine Contractors” (HMC) is onlangs het slachtoffer geworden van een aantal fraude pogingen. Hierbij worden advocatenkantoren, inkoopafdelingen en potentiële medewerkers benaderd door individuen die beweren HMC te vertegenwoordigen. Deze pogingen zijn vaak afkomstig uit Outlook, Hotmail, Gmail of .net adressen. Voor alle duidelijkheid: alle vanuit HMC verstuurde berichten hebben de HMC domeinnaam “hmc-heerema.com”. HMC gebruikt niet de genoemde e-mailadressen voor haar correspondentie.

In het geval dat u verdachte e-mails hebt ontvangen, van genoemde adressen, of een nieuw adres welke niet lijkt op de HMC domeinnaam, gelieve contact met ons op te nemen via communications@hmc-heerema.com of bel + 31 [0] 71 579 9000 en vraag naar de afdeling communicatie.