HMC is momenteel bezig met de bouw van een half-afzinkbaar kraanschip van een nieuwe generatie: Sleipnir. De Sleipnir is ontworpen om wereldwijd zware offshore hijswerkzaamheden uit te voeren. Het schip is voorzien van twee kranen met elk een hijscapaciteit van 10.000 mT en een versterkt dekoppervlak dat 220 meter lang is en 120 meter breed. Dat maakt dit schip het grootste kraanschip ter wereld.
De twee kranen kunnen zware objecten hijsen voor zowel het installeren als het verwijderen van jackets and topsides. Bovendien kunnen de kranen gebruikt worden voor het installeren van funderingen, moorings en structures in diep water. De Sleipnir is zelfaangedreven met een minimale transit speed van 10 kt., met stroom die door een dual fuel-motor wordt gegeneerd - MGO & LNG. Verankering vindt plaats door een dynamic positioning systeem (DP3) of een mooring-systeem.

Afmetingen

Totale lengte 220 m 721 ft
Totale lengte balk 102 m 334 ft
Lengte over werkdek 180 m 590 ft
Balk over werkdek 97,5 m 320 ft
Diepte tot werkdek 49,5 m 162 ft
Diepgang 12-32 m 39-104 ft

Accommodatie / helikopterdek

De accommodaties kunnen 400 personen huisvesten in één- of tweepersoonscabines. Alle accommodaties zijn voorzien van verwarming en airconditioning.

Helikopterdek

Het helikopterdek heeft een diameter van 28 m en een draagvermogen van 15,6 mT. Het is geschikt voor een Augusta Westland EH101 of een Sikorsky S-92. 

Reddingsmateriaal / brandblusapparatuur

De Sleipnir wordt uitgerust met negen vrije val reddingsboten, elk met plaats voor 70 personen, verdeeld over drie reddingsboot-stations (drie reddingsboten per reddingsboot-station). 

Verankering / aandrijfsysteem

DP-systeem:
IMO apparatuur Klasse 3, Lloyd's Register DP (AAA).

Thrusters: 
Voorste punt - Vier (4) intrekbare, onder water demonteerbare vaste azimuth thrusters van elk 5,5 MW, met variabele snelheid.
Aan het einde - Vier (4) onder water demonteerbare vaste azimuth thrusters van elk 5,5 MW, met variabele snelheid. 

Mooring-systeem:
4 x 3 point mooring-systeem, 3 1/8" staalkabels van 1.750 m, minimale breuksterkte 578 mT
Stevpris Mk-6 ankers van elk 12 t.

Bedrijfsstanden

  • Joystick
  • Gemengd joystick/auto
  • Auto heading
  • Auto position
  • Heavy lift-modus
  • Green DP control


Position Reference System

  • 2 x DGPS, Kongsberg DPS 5D
  • 2 x DGPS, Kongsberg DPS 232
  • 1 x Radius, Kongsberg 1000D
  • 1 x Spottrack, Kongsberg
  • 2 x HPR, Kongsberg HiPAP 501 met HAIN
  • 1 x staaldraad, Mk 15/500

 

Heavy lift kranen aan bakboord en stuurboord

Gieklengte 144 m (van voetmeetpunt tot gieklier)
Ruimte giek (tot dek) 28.0 m in opgeklapte stand
Capaciteit hoofdlier - 
Roterend
10.000 mT met een radius tussen 27 - 48 m
7.000 mT met een radius van 62 m
4.000 mT met een radius van 82 m
Hijscapaciteit hoofdlier  van -20 m tot 129 m (boven waterlijn bij een diepgang van 32m)
Maximale radius hoofdlier 102 m
Capaciteit hulplier -
Roterend
2 500 mT met een radius tussen 33 - 60 m
 Hijscapaciteit hulplier van -50 m tot 165 m (boven waterlijn bij een diepgang van 32 m)
 Maximale radius hulplier 135 m
Capaciteit gieklier -
Roterend
 

200 mT bij een radius van 37 - 153 m.

 
Hijscapaciteit gieklier van -100 m tot 181 m (boven waterlijn bij een diepgang van 32 m)
Maximale radius gieklier 153 m
Neerlaten in diep water max. deiningcompensatie per kraan
1.000 mT bij 1.000 m onder zeeniveau
760 mT bij 1.500 m onder zeeniveau
240 mT bij 3.000 m onder zeeniveau

Hulpkraan

Dekkraan Eén voetstuk gemonteerd, vakwerkgiek kraan
70 mT bij radius van 12 m
25 mT bij radius van 60 m
8 t bij radius van 72 m
Tot max. tp 2.000 m waterdiepte
Gecertificeerd voor het hijsen van personen.

 

Power generator

Hoofdvoeding: 96 MW totaal elektriciteitsvermogen, bestaande uit 12 motors van elk 8 MW, verdeeld over vier machinekamers (drie motors per machinekamer). Brandstof (dual): Zwavelarme Marine Gas Oil (MGO) en Liquified Natural gas (LNG) Emissiegrenswaarden: Voldoet aan de IMO Tier III-eisen. 

 

Dekbelasting

Heavy Lift opbergruimte 15 mT/m2
Hoofddek 10 mT/m2
Max. dekbelasting 20 000 mT
Totaal dekoppervlak 12 000 m2
X

"Heerema Marine Contractors” (HMC) is onlangs het slachtoffer geworden van een aantal fraude pogingen. Hierbij worden advocatenkantoren, inkoopafdelingen en potentiële medewerkers benaderd door individuen die beweren HMC te vertegenwoordigen. Deze pogingen zijn vaak afkomstig uit Outlook, Hotmail, Gmail of .net adressen. Voor alle duidelijkheid: alle vanuit HMC verstuurde berichten hebben de HMC domeinnaam “hmc-heerema.com”. HMC gebruikt niet de genoemde e-mailadressen voor haar correspondentie.

In het geval dat u verdachte e-mails hebt ontvangen, van genoemde adressen, of een nieuw adres welke niet lijkt op de HMC domeinnaam, gelieve contact met ons op te nemen via communications@hmc-heerema.com of bel + 31 [0] 71 579 9000 en vraag naar de afdeling communicatie.