Mafumeira Sul

Heerema Marine Contractors werd door Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. (DSME) gecontracteerd voor transport- en installatiewerkzaamheden. Het veld ligt 30 km van de Angolese kust binnen het CABGO Block 0 in het zuidelijke deel van concessiegebied A. Het water in dit gebied is ca. 49 m diep. 

De werkzaamheden van HMC bestonden in grote lijnen uit projectmanagement, engineering, transport en installatie van de volgende structuren:

Well Head Platforms (WHP's):

  • WHP Centro
  • WHP Sul Pin Piles
  • WHP Sul (te installeren in fase 2)

Central Processing Complex (CPC)

  • Production Processing Platform (PPP)
  • Living Quarter Platform (LQP)
  • Structuur fakkel, inclusief brug
  • LQP-PPP brug

Het transport van de verschillende onderdelen vond plaats vanaf de verschillende fabricagewerven in Korea, Angola, China en Mexico. 

De Thialf en Hermod werkten zij aan zij aan het installeren van deze platforms. Er werden zelfs twee zware objecten op dezelfde dag gehesen.

Belangrijkste kenmerken

Mijlpalen:
Fase 1
Offshore startdatum: 2014 - KW4
Offshore einddatum: 2015 - KW2
Fase 2
2016 - KW1

Verdeling:
Schepen: Thialf, Hermod
Anchor Handling Tugs: Bylgia, Kolga
Towing/Support Tugs: Carlo Magno, Fair Play 32, Pravit Tide, Magnus, Union Sovereign, Union Princess
Transportschepen: Dockwise - Triumph, Talisman, Swan; OHT - Osprey; Big Lift - Happy Sky; BBC - Citrine
Cargo barges: H-404, H-406, H-542, Wagenborg 9
Hamers: 2x MHU-1700, 1x MHU-500T, 2x S400

Belangrijkste technische gegevens
WHP Sul Template
WHP Centro Jacket (4-potig)
WHP Centro Topside

PPP Jacket (8-potig + 4 skirt sleeves); 4x hoofdpaal 96" OD