In 1996 werd Heerema Marine Contractors door Shell Deepwater Development Systems Inc. gecontracteerd voor het transporteren, installeren en integreren van de URSA TLP. Het project omvatte de volgende werkzaamheden: 

  • Transport van de hull van het TLP met de H-851 van de Belelli-werf in Taranto, Italië naar Aruba.
  • De hull van het TLP afladen in de buurt van Aruba en deze naar de Caracasbaai, Curaçao slepen.
  • Transport van de grootste topsides van de McDermott-werf in Amelia, Louisiana naar de Caracasbaai.
  • Transport van de boorinstallaties van de Amfels-werf in Brownsville, Texas naar de Caracasbaai.

De topsides werden op de hull van het TLP geïnstalleerd op de installatielocatie aan land in de Caracasbaai. De palen en tendons werden met diverse cargobarges getransporteerd vanaf de AGM-werf in Aransas Pass, Texas, en naar de offshore installatielocatie gesleept in het Mississippi Canyon Block 809.

De TLP werd vanaf de installatielocatie aan land, de Caracasbaai, naar de offshore installatielocatie gesleept. De palen werden geïnstalleerd, de tendons gebundeld en verplaatst naar het TLP. Het TLP met de tendons werd daarna geïnstalleerd op de offshore installatielocatie Mississippi Canyon Block 809.

Als laatste werd de flareboom getransporteerd van de McDermott-werf in Amelia, Louisiana naar de offshore locatie en op de TLP geïnstalleerd.

Belangrijkste kenmerken

Mijlpalen
Offshore startdatum: 1998 - KW1
Offshore einddatum: 1998 - KW4

Verdeling
Schip: Balder
Hamers: MHU-500

Belangrijkste technische gegevens

Hull Hoogte 90 m - Diameter kolom 26 m - Gewicht 28.241 mT
Topsides: Gewicht 21.650 mT
Hijsen: Grootste topsides met twee kranen - Max. hijscapaciteit: 5.058 mT - Kleinere topsides met één kraan
TLP Tendons: Diameter 32" - Lengte 1.140 m - Gewicht 880 m
TLP funderingspalen: Diameter 96" - Lengte 127,1 m - Gewicht 326 mT